FacebookTwitter

Hallo, ik ben Agnes

Ik ben Agnes Kloosterman, mijn passie is het ontwikkelen en het neerzetten van een product of merk. En alles wat daarbij komt kijken.

Een nieuw merk in een overvolle markt. Kan het?

Dat was mijn vraag in 2008. Direct na mijn studie Industrieel Ontwerpen in Delft ben ik aan de slag gegaan met het vanaf de basis neerzetten van een online huidverzorgingsmerk. Een geweldig project. Een geheel nieuw merk op de markt zetten én er een succes van maken. In een enorme markt waarin al zoveel producten in alle prijsklassen en niches bestaan. Hoe ga je jezelf onderscheiden? Het is gelukt. Uncover Skincare is een merk geworden wat op inhoud is gebaseerd en waar mensen in geloven.

Na de lancering van het merk veranderde de focus van mijn functie. Ik vond het erg belangrijk dat klanten een snelle en goede reactie kregen. Je bent immers een online merk en moet dus ook online goed bereikbaar zijn. Ik merkte dat – ondanks de positieve reacties en tevreden klanten – ik niet helemaal meer op mijn plek zat.

Een strategisch product ontwerper. Wat een heerlijk vak.

In de zomer van 2013 heb ik ervoor gekozen weer te gaan doen wat ik écht met passie doe: merken neerzetten en me bezig houden met productontwikkeling. De master die ik in deze richting heb afgerond blijkt dus echt een schot in de roos! Ik ben een strategisch product ontwerper. Ik houd van een uitdaging en van het neerzetten van iets moois.

Geloof in je merk. Waar sta je voor?

Hoe zet je je merk neer en wat wil je uitstralen? Vaak is het erg belangrijk eens na te gaan of dat wat je uit wílt stralen ook zo wordt ervaren door je klant of door de consument. En hoe denken anderen in het bedrijf hier eigenlijk over? Pas als je zelf goed weet waar je voor staat en alle hoofden dezelfde kant opstaan kun je een stap verder. En je klanten bereiken.

De Minty Morocco. Lekkerrrrrr (én wat de consument wil)

Als merk met een gevestigd imago is de situatie vaak anders. Hoe kun je je merk versterken en daarmee je business uitbreiden? Voor Pickwick ging ik op zoek naar een ‘de silver bullet’ voor het bedrijf. Het resultaat hiervan was het concept van de Minty Morocco. Een innovatie in het theeschap dat nu, 10 jaar later, nog steeds in de schappen staat en wat de basis was voor een heel nieuwe serie producten. Voortgekomen vanuit de wensen en gedachten van de consument.

Met een frisse blik vooruit. Incrementele innovaties.

Maar soms is het ook al enorm zinvol om eens even met een frisse blik te kijken naar je productaanbod, service, marketing. Met je eigen mensen. Waar liggen mogelijkheden om te groeien? Vaak zijn er intern al zoveel ideeen. Deze verzamel ik en vertaal ze tot een nuttige tool. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een infographic in cartoonvorm (Riscure) of een 3D virtual reality om ideeën eindelijk eens werkelijkheid te laten worden (De vrolijke vis).

Anderen laten genieten waar ik ook van geniet. Lalize.

Naast het inspireren, meedenken en resultaten neerzetten voor anderen, heb ik ook mijn eigen merk opgezet. Een verantwoorde kledinglijn voor kindjes. Met liefde gemaakt van zacht ecokatoen. Ik geniet ervan om dit uit te denken en op te zetten, en wil dit gevoel overdragen aan anderen. Daarnaast vind ik het heerlijk om creatief bezig te zijn, mooie ontwerpen te maken en een passend eindresultaat neer te zetten.

tot slot;

Ook al lijkt het onmogelijk in een verzadigde markt een nieuw product neer te zetten – nóg een nieuwe babykledinglijn, nóg een nieuwe innovatie in het theeschap, nóg een nieuw cosmeticamerk – alles kan. Zolang je er maar echt voor gaat, jezelf weet te onderscheiden en dit goed neerzet.

Mijn CV kun je bekijken via LinkedIn >>
Wil je meer weten? Laat het me gerust weten >>