FacebookTwitter

Een nieuw informatiemanagement platform; merk- en marktlancering

Een nieuw software product; merkontwikkeling en lancering.

 

De vraag: “We zijn op zoek naar een pragmatische partner die ons kan helpen bij vooral de merk- en marktlancering van dit nieuwe product. We willen (…) pragmatisch aan de bak, waarbij we vooral wel kritisch bevraagd willen worden vanuit jouw expertise.”

Het product: een intelligent informatiemanagement platform voor het onderwijs. Hussel verschillende gegevens door elkaar – zoals HRM data, financiële data, resultaten van leerlingen – en combineer deze slim om inzicht te krijgen hoe je scholengemeenschap het doet. Precies die informatie die jij nodig hebt rolt eruit – op je tablet of in rapportages.

 

Helderheid en positionering.

 

Elk proces om een nieuw product op de markt te brengen is anders. Bij Accesso onderwijs was het product technisch al ver uitgedacht en uitontwikkeld. De uitdaging was om de positionering helder te krijgen en om het merk klaar te maken voor de lancering. Het tijdelijk focussen op de marketingkant hielp knopen door te hakken en de propositie helder te krijgen. Het eindresultaat mag er zijn!

Maak ingewikkelde dingen zo helder mogelijk: dat is voor iedereen fijn. Want niet iedereen is een software, finance of eHRM specialist. Ik ook niet. Dus mijn eerste uitdaging lag erin zélf eens goed te begrijpen om wat voor product het nu ging; wat zijn bijzondere eigenschappen van het product? En waarom wordt een klant hier blij van? Heerlijk om logisch na te denken, kritische vragen te stellen en af en toe de advocaat van de duivel te mogen zijn! Gaandeweg ontstond een helder beeld van het eindresultaat.

Alles op een rijtje? Stap twee is dan de vertaling naar een passende naam en marketing uitingen. Of eigenlijk loopt alles – zoals in een NPD proces – door elkaar heen. Soms een stap terug om twee stappen vooruit te kunnen. Door bezig te zijn met het merk en de merkontwikkeling, moet de productontwikkeling ook vooruit! Mooi om te zien dat alles samen komt en er een totaalplaatje ontstaat; een passende merknaam, een heldere propositie, een plan voor de marketing én alle bijbehorende marketingmaterialen gereed. Ik zeg; ready to launch!

Trots op de referentie die ik kreeg. Kijk bij “referenties“.